Anderlechtse Ketelstraat bereikt kookpunt

Brusselse regering lapt vonnis en de gezondheid van haar bewoners aan haar laars

Photo © Collectief The Threes

8 juni 2026 - PERSBERICHT : Voor de tweede keer op rij levert de Brusselse regering een stedenbouwkundige vergunning af voor de bouw van meerdere appartementsblokken in de Ketel-Erasmuswijk in Anderlecht waarbij ze het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg van 29 oktober 2025 gewoon naast zich neerlegt. Dit roept ernstige vragen op over de manier waarop de Brusselse regering omgaat met haar klimaatverplichtingen en de gezondheid en de toekomst van haar inwoners.

Een rechtsstaat onwaardig

Op 22/12/2025 werd een vergunning afgeleverd voor de bouw van 3 appartementsblokken aan de Ketelstraat-Hortensiaslaan ​ en op 6/05/2026 voor de bouw van 2 blokken aan de Ketelstraat-Hyacintendreef. Deze vergunningen zijn problematisch omdat de Franstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel op 29 oktober 2025 oordeelde, in een zaak aangespannen door de vzw We Are Nature, dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest maatregelen moest nemen om de verharding van onbebouwde terreinen van meer dan 0,5 hectare op te schorten, minstens tot een nieuw gewestelijk bestemmingsplan is goedgekeurd of uiterlijk tot 31 december 2026. Een moratorium dus.

Op 8 april heeft de Brusselse regering een omzendbrief gepubliceerd waarin aan de administraties wordt gevraagd om de behandeling van stedenbouwkundige dossiers verder te zetten en waarin expliciet wordt vermeld dat er geen moratorium wordt toegepast. Een dergelijke ondergraving van de rechtsstaat baart ons zorgen.

 

Photo © Collectief The Threes

Hittegolven eisen hun tol

Terwijl hittegolven steeds vaker en heviger toeslaan vooral in een stedelijke omgeving, blijft het oorverdovend stil langs de kant van de beleidsverantwoordelijken. Levende bodems en natuur verkoelen de stad maar worden nog steeds opgeofferd voor lagen beton. Hoe zal het Brussels Gewest aan haar klimaatverplichtingen voldoen? Wat is het plan?

Het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP) is sinds 2021 in herziening omdat het niet meer voldoet aan de uitdagingen van klimaat en leefbaarheid van de stad. De uitwerking en goedkeuring van een nieuw bestemmingsplan wordt echter op de lange baan geschoven tot grote vreugde van de betonboeren. Bovendien werd de wettelijk voorziene evaluatie van de impact op het milieu van het bestaande GBP nooit uitgevoerd met als gevolg dat het plan nooit in die zin werd gecorrigeerd.

Inspraakprocedures zijn een maat voor niets

De afgelopen jaren hebben bewoners en natuurverenigingen bezwaren geuit over de ontwikkelingen in de Ketel-Erasmuswijk maar zowel de gemeente als het gewest legden deze bezwaren naast zich neer.

Een greep uit deze bezwaren:

  • Een zogenaamde eco-wijk waar de biodiversiteit systematisch wordt vernietigd;
  • De ecologische connectiviteit tussen de Neerpede- en Vogelzangbeekvallei die volledig dichtslibt en de Gewestelijke Groene wandeling in de Ketelstraat waar het groen verdwijnt;
  • Vruchtbare landbouwgronden die zou kunnen worden ingezet in de Brusselse Good Foodstrategie die onherroepelijk verloren gaan;
  • Een toenemend overstromingsrisico in het lagergelegen deel van de Vogelzangbeekvallei
  • De grote leegstand van de handelspanden op het Tulpenplein (waar geen tulpen bloeien);
  • De ontwikkeling van een woningaanbod dat niet tegemoetkomt aan de woningnood van het Gewest;
  • De ontwikkeling van een monofunctionele slaapwijk.

Voor bewoners en natuurverenigingen is de boodschap duidelijk: economische belangen van projectontwikkelaars krijgen opnieuw voorrang op klimaatbestendigheid en volksgezondheid.

Op de vraag van een buurtbewoonster of de afgeleverde stedenbouwkundige vergunning het vonnis respecteert gaf de Anderlechtse schepen voor Stedenbouw nog geen antwoord en illustreert zo opnieuw het democratisch deficit van de Brusselse beleidsmakers.

Wij roepen de Brusselse regering op om het vonnis van 29 oktober 2025 volledig te respecteren, de omzendbrief in te trekken, de vergunningspraktijk in overeenstemming te brengen met de klimaat- en gezondheidsdoelstellingen van het Gewest, en eindelijk werk te maken van een ruimtelijk beleid dat bewoners beschermt in plaats van de betonboeren te blijven ondersteunen. In een periode van extreme hitte en toenemende klimaatrisico’s is verder bouwen op open ruimte geen neutrale beleidskeuze, maar een beslissing met directe gevolgen voor de gezondheid en de levenskwaliteit van Brusselaars.

 


Meer weten :

  • Perspectieven van wijk Erasmus-Chaudron : photo reportage
  • Ceci n'est pas une Tulipe. Het verrad van beelden: opiniestuk waarin het surrealistische karakter van de situatie wordt verkend
Het verrad van beelden Trahison des images

Contactpersonen:

 

 

Bernadette Stallaert (NL/FR)
Natuurvereniging

CCN Vogelzang CBN
bernadette.stallaert@gmail.com
+32 (0) 478 34 41 42

Christina Gens (NL)
Brussels burger
chrgens@gmail.com
+32 (0) 474 61 01 87

Marie Coûteaux (FR)
Buurtbewoonster Erasmus-Ketel
mcouteaux@outlook.fr
+32 (0) 485 98 72 61

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.